* Ibn Umar ra jika berwudhu ia mengangkat pecinya dan membasahi rambutnya (Sunanul Kubra oleh Imam Albaihaqi)
* dari Said bin Abdillah bin Dhirar ra berkata : Aku melihat anas bin
Malik keluar dari kakus dengan peci putihnya, lalu mengusap pecinya.
(Mushannif Ibn Abdurrazzaq)
* berkata Hisyam bin Urwah ra, kulihat Zubair ra melakukan tawaf dan ia memakai peci (Akhbar Makkah oleh Imam Al Faakihiy)
* Khalid bin Walid ra dalam peperangan Yarmuk, lalu ia mencari cari
pecinya, dan tidak kunjung jumpa, maka peperangan berlangsung dan ia
terus mencari pecinya hingga ia menemukannya, dan peci itu sudah usang,
ia berkata : Aku hadir saat Rasul saw mencukur rambutnya, dan kutaruh
sehelai rambut beliau saw dipeci ini, dan sejak itu aku selalu menang
dalam peperangan (Ma'jamul Kabir oleh Imam Attabraniy)
*
Rasulullah saw menceritakan kemuliaan dan tingkatan para syuhada, lalu
beliau mengangkat kepala beliau saw dan terjatuh peci beliau saw dari
kepalanya (Musnad Ahmad dan Sunan Imam Tirmidziy)
DALIL TAMBAHAN TENTANG SUNNAH MEMAKAI PECI
1.“Hazrat Ibnu Umar R.Anhu meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W menggunakan penutup kepala berwarna putih.” (H.R. Thabrani)
(Allama suyuti rah. telah menulis di dlm kitab Jamius Saghir yang mana
sanad Hadith ini ialah hasan.komentator kitab jamiu`s sagheer,Azzezi
telah memahami penulisan Allama suyooti ramatullah alaih.) (As-Sirajuul Muneer,jilid ke-4 halaman 112)
2. “telah dilaporkan bahawa dari Ibnu Umar R.Anhu bahwa Nabi S.A.W
memakai penutup kepala berwarna putih.”(mujamul kabeer dari tabrani)
(terdapat kemusykilan kepada salah seorang perawi,Abdullah Ibnu
Khirash,pada hadith ini.Ibnu Hibban telah menulis bahawa dia dipercayai
tetapi mungkin ada juga belaku sedikit kesilapan. Muzakarah pada
Muhaddith ialah bahawa beliau perawi hadith yang lemah manakala para
perawi lain adalah boleh dipercayai.) (Majmud-Zawaaid Haisani jilid ke-2 halaman 124)
3.”telah dilaporkan bahawa dari Ibnu Umar bahawa Nabi S.A.W memakai penutup kepala berwarna putih.” (ini ialah hadith lemah –tazkiratul maudu`aat-halaman 155)
(Tabrani telah melaporkan bahawa di dalam mujamal aw`sat daripada
gurunya Muhammed Ibnu Haneefa Waasiti.Walau bagaimanapun ia didapati
lemah) (Majmud-Zawaaid Haisani jilid ke-2 halaman 124)
4.Abu Sheikh melaporkan dari Ibnu Abbas R.Anhu bahawa Nabi S.A.W mempunyai 3 penutup kepala sepanjang kehidupannya. (Bajhul Majhood,jilid ke-6,halaman 52)
5”.di dalam “mukhtasar”,kehidupan Nabi S.A.W,terdapat 3 jenis penutup
kepala yang didapati,petama ialah seperti rupa kopiah yang mana di
dalamnya mempunyai garisan padanya.yang kedua ialah yang diperbuat
daripada kain hibarah dan yang ketiga ialah penutup kepala yang menutupi
telinga,yang mana selalunya Baginda memakainya di dalam safar
(perjalanan dan semasa sholat).” 6.”Hazrat Aisyah R.Anhu
meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W memakai penutup kepala berwarna putih
yang mana berbentuk rata dan menutupi dan mengikuti bentuk kepalanya.” (Ibnu Assakir melaporkan ini,walaubagaimanapun,sanad (rantaian perawi Hadith) ialah lemah) (Faizuul-Kadeer,jilid ke-5,halaman 246)
7.”Nabi S.A.W telah berkata bahawa muhrim (orang di dalam
ihram),janganlah memakai kurta,seluar,serban dan “burnus”(sejenis bentuk
penutup kepala)(Baginda tidak akan memakai pakaian jenis ini pada masa
itu).” (Bukhari Shareef jilid 1,halaman 209,dan jilid ke-2 halaman 864)
*adalah diketahu bahawa orang dimasa itu pemakaian penutup kepala telah menjadi kebiasaan di zaman Nabi S.A.W.*
8.Riwayat oleh Ibnu Abbas telah diterangkan (rujuk no.29) yang mana
subjek berkaitan, iaitu bahwa Nabi S.A.W akan memakai penutup kepala di
dalam serbannya. Dan ada masanya Baginda hanya memakai penutup kepala “ (Ibnu Assakir,meriwayatkan hadith ini,sanadnya lemah)
9.”Hazrat Aisyah R.Anhu meriwayatkan bahawa akan memakai penutup kepala
yang akan menutupi sekali bahagian telinganya dan semasa berada di
rumah,Baginda akan memakai yang kecil(seperti kopiah Syria)jenis penutup
kepala.Abu Shaikh yang meriwayatkan Hadith ini.Iraaqi menulis bahawa
hadith berkenaan tentang pemakaian penutup kepala pada hadith ini ialah
yang paling sahih sumber dan dipercayai.” (Faizuul-Qadeer jilid ke-5,halaman 246)
Hadith ini telah melepasi dibawah hadith yang dilampirkan disini bernomor 29)
10.”Abu Kabshaa Anmaan meriwayatkan bahawa penutup kepala dipakai oleh para Sahabat R.Anhum terkeluar dan rata.” (Tirmizi,Hadith ini lemah,halaman 308)
Hazrat Gangohi R.Alaih menerangkan bahawa maksud perawi yang mana
“kepala merka tertutup.penutup kepala itu tidak akan tercabut dari
tetapi rata dan tertekan pada kepala. (Alkaukabud Durrie jilid ke-2 ,halaman 452.) Penekanan pemakaian penutup kepala oleh Sahabat R.Anhu dan Tabieen.
11.Zaid Ibnu Jubair mengatakan bahawa beliau nampak Abdullah Ibnu
Zubair R.Anhu memakai penutup kepala.(di dalam pengucapan perkataan
bahasa arab “burtula” muncul untuk merujuk kepada sejenis bentuk penutup
kepala. Hisham Bin Urwa juga mengatakan bahawa beliau nampak Ibnu Zubair (R.Anhu) memakai penutup kepala yang bahannya nipis.
12. Eesa Ibn Tahmaan mengatakan bahawa beliau nampak Anas Bin Malik
(R.Anhu) memakai penutup kepala.Di dalam perkataan “burnus” dengan
memebawa maksud penutup kepala yang panjang. (di dalam Bukhari juga pemakaian tentang penutup kepala oleh Anas (R.Anhu) diterangkan di dalam jilid ke 2,halaman 863.)
13.Bapa kepada Ash`as melaporkan bahawa beliau nampak Abu Musa Ashaari (R.Anhu) Keluar dati tandas.Abu Musa memakai penutup kepala.
14.Ismael mengatakan bahawa beliau Nampak Shuriah memakai penutup kepala.
15.Abu Shihaab mengatakan bahawa beliau Nampak Saeed Ibnu Jubair (R.Anhu) Memakai penutup kepala (kedua Shihaab dan Ibnu Jubair ialah tabiees)
16. Ali Ibn Hussain (i.e Hazrat Zainul Abideen),Ibrahem Nakhee dan Dahaak sering dilihat memakai penutup kepala.
(kesemua perawi ini telah dilaporkan di dalam dengan sanadnya dalam
Musannaf Ibn Abi Shaiba jilid ke-8 pada halaman 212,213,242) 17. Hazrat Ali (R.Anhu) telah dilihat memakai penutup kepala mesir berwarna putih. (Tabaqaat Ibnu Saad urdu jilid ke-3 halaman 187)
18. Penekanan tentang pemakaian penutup kepala oleh Abu Ishaq Sabee
Tabiee dijumpai di dalam Bukhari (Jilkid petama ,halaman 159)
19. Ibnu Ul –Arabi menulis: "Pemakaian penutup kepala telah diapakai
oleh hampir kesemua Anbiyaa dan orang ‘Alim.Ia melindungi kepala dan
membolehkan serban yang dipakai tetap di tempatnya,yang mana ia
sunnah.penutup kepala seharusnya muat mengikut bentuk kepala. Ada juga
orang yang membuat lubang pengudaraan pada penutup kepala untuk
menyejukkan dan memberikan udara masuk pada kepala dan membolehkan udara
panas keluar,dan ia adalah salah satu jenis rawatan kepala.(ia tidak
dilakukan kecuali terpaksa)." (Faizul Kadeer jilid ke-5 ,halaman 247)
0 comments:
Post a Comment