2 Khuruj di Jerman

"Alhamdulillah, saya, Haji Rohaizam Shah Alan dapat gabung dengan jamaah 40 hari di Germany.
Mereka berdakwah di Bosnia 10 hari & saya mula ikut mereka di Munich, Germany. Kami ke Cologne, Bochum & sekarang di markas Frankfurt.

Ada kargozari yang menyentuh jiwa kami sewaktu kami berada di kawasan berdekatan Bochum. Saat kami gash, kami tasykil cash 2 anak muda. Satu dari anak muda tersebut asal dari Bulgaria berumur 15 tahun. Sewaktu amir sab beri Takril (sitting talk), beliau cerita mengenai syurga, neraka & pentingnya iman. Akhirnya amir sab minta 2 anak muda tersebut mengucap kalimah "LAILAHAILLALLAH MUHAMMADUL RASULULLAH".

Anak muda dari Bulgaria tersebut tidak bisa mengucap kalimah tersebut sedangkan dia beragama Islam. Dia tidak dapat mengucap kalimah tersebut disebabkan dia tidak pernah ucap/sebut sebelumnya atau jarang diucapkan.


Allahuakbar..!! Kami seluruh jamaah hampir menangis bila melihat anak muda tersebut tidak bisa menyebut & mengucap kalimah syahadah. Kami ikram anak muda tersebut & besoknya dia datang lagi untuk belajar menyebut kalimah syahadah, wuduk & solat.

Selepas Takril, amir sab pun cerita kepada kami bahwa sebelum ini beliau pernah keluar berdakwah di Bulgaria 40 hari. Imam masjid di beberapa tempat khususnya di kampung2 tidak tau mandi junub & wuduk. Bila amir sab & jamaah ikram imam-imam, imam-imam tersebut mengajak amir sab minum. Imam tersebut berkata, dia akan beri minuman terbaik yang dia miliki. Tanpa jamaah sadar, imam tersebut memberikan jamaah minum arak. Allahuakbar..!! Jamaah terkejut bila diberikan minuman tersebut. Imam tersebut tidak tau bahwa minum arak tersebut adalah haram.

Selanjutnya pada waktu yang lain, amir sab melihat imam keluar tandas/toilet & terus solat. Allahuakbar..!!
Amir sab tegur dengan hikmah bahwa imam perlu ambil wuduk sebelum solat. Imam tersebut berkata, jamaah ini ada jamaah bida'ah. Imam tersebut berkata bahwa tidak perlu ambil wuduk jika mau solat. Terus dia jadi imam solat sunat 4 rakaat dengan suara nyaring. Allahuakbar..!! Jamaahpun ikram imam tersebut & solat sunat berjamaah bersama imam.

Pada waktu solat fardu & setelah selesai solat fardhu berimamkan imam tersebut, semua jamaah ulang solat fardhu kerna bacaan Al-Fatihah imam tidak sempurna & imam solat tidak ada wuduk. Setelah itu, jamaah mengajak imam tadi berjumpa mufti di bandar sebab imam mengatakan bahwa jamaah ini adalah jamaah bida'ah. Bila jumpa mufti, mufti berkata bahwa apa yang diperkatakan oleh jamaah adalah benar. Bila imam mendengar kata-kata mufti tersebut, dia terus menangis. Imam itu berkata sebenarnya dia tidak tau tentang agama.

Subhanallah tuan2 yang mulia, Inshaallah kita niat keluar ke negara jauh, banyak umat yg jauh dari agama & tidak tau hukum agama."

Disampaikan oleh : rakan Mdlotfe untuk dikongsi bersama ahbab melalui whatsapp Abi & Rohaizam.

2 comments:

Unknown said...

Saya orang muda yang khuruj

subhanallah sedih saya

Unknown said...

Assalamualaikum wbt,
Maaf bertanya tuan. Boleh sy tau dimana markaz di Munich tu? Jazakumullahu khair

 

Copyright © 2015 | created by Ahbab | abdulrahmanmalayu@gmail.com

Artikel dalam web Ini depersilahkan untuk di bagikan